چگونه برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 را غیرفعال کنیم؟

به گزارش آسمان فارس، برای بهبود عملکرد کامپیوتر ویندوزی می توانید کارهای مختلفی انجام دهید. یکی از این کار ها، غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه در ویندوز است. با این کار، منابع سیستم فقط در اختیار برنامه های مهم تر قرار می گیرد و راحت تر می توانند انجام وظیفه نمایند. در ادامه به روش های مختلف برای غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 می پردازیم.

چگونه برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 را غیرفعال کنیم؟

چرا باید برنامه های پس زمینه ویندوز را غیرفعال کنیم؟

برنامه هایی که در پس زمینه ویندوز فعال هستند، منابع سیستم مانند رم و پردازنده را درگیر می نمایند. به همین دلیل همین برنامه ها می توانند تاثیر منفی بر عملکرد کامپیوتر داشته باشند و مثلا سرعت بوت را افزایش دهند یا اینکه سرعت اجرای سایر برنامه ها را پایین بیاورند. اما غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه ویندوز، می تواند تا حدی منجر به بهبود عملکرد کامپیوتر گردد.

واقعیت این است که حتی اگر حین استفاده از کامپیوتر با مشکل خاصی روبرو نمی شوید، غیرفعال کردن چنین برنامه هایی همچنان می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در ادامه به چند علت برای مفید بودن این کار می پردازیم تا انگیزه بیشتری برای غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه ویندوز پیدا کنید.

  • بهبود عملکرد سیستم: زمانی که در پس زمینه سیستم برنامه هایی فعال هستند، حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند، می توانند منابع سیستم را مصرف نمایند و این موضوع ممکن است منجر به کند شدن سیستم گردد. بنابراین طبیعتا غیرفعال شدن این برنامه ها، بخشی از منابع سیستم را آزاد و عملکرد کلی آن را بهبود می بخشد.
  • افزایش عمر باتری: عمر باتری برای کاربران لپ تاپ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه ویندوز می تواند منجر به افزایش عمر باتری گردد که در نتیجه تجربه کاربری هم بهبود پیدا می نماید.
  • کاهش مصرف اینترنت: بعضی از این برنامه ها که در پس زمینه سیستم فعال هستند، بی سروصدا اینترنت مصرف می نمایند. با توجه به اینکه در ایران اینترنت ها معمولا به صورت حجمی فروخته می گردد، پس این معینه هم برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • افزایش تمرکز: در نهایت باید بگوییم که چنین برنامه هایی ممکن است نوتیفیکیشن ها و پاپ آپ هایی را گاه و بیگاه نشان دهند و این موضوع تمرکز شما را کاهش می دهد. با غیرفعال کردن آن ها، می توانید با تمرکز بیشتری کارهای خود را انجام دهید.

چگونه برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 را غیرفعال کنیم؟

برای اینکار در ویندوز 11 مانند ویندوز 10، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه روش های مختلفی را برای انجام این کار معرفی می کنیم.

بهره گیری از Settings

با استفاده از محیط Settings، می توانید از اجرای برنامه های موردنظر در پس زمینه ویندوز جلوگیری کنید. برای راه یابی به این قسمت می توانید راهی منوی استارت شوید و سپس روی آیکن Settings کلیک کنید. بعلاوه می توانید کلیدهای Windows+i را فشار دهید.

در گام بعدی، در پنل سمت چپ روی تب App کلیک نموده و سپس روی Installed apps کلیک کنید.

در این قسمت ابتدا نام برنامه هایی که می خواهید فعالیت آن ها در پس زمینه سیستم متوقف کنید، معین کنید و سپس برای هرکدام از این موارد روی آیکن سه نقطه در سمت راست نام آن ها کلیک کنید. با این کار می توانید راهی بخش Advanced options شوید. اگر این گزینه برای برنامه موردنظر فعال نیست، این یعنی این برنامه از قابلیت غیرفعال کردن پردازش های پس زمینه پشتیبانی نمی نماید.

بعد از باز کردن گزینه Advanced Options، بخش Background Apps Permissions را پیدا کنید و سپس در گزینه ای که زیر جمله Let this app run in background واقع شده است، Never را انتخاب کنید. با این کار، برنامه موردنظر دیگر در پس زمینه اجرا نمی گردد.

بهره گیری از تنظیمات بخش Power & Battery

اگر نمی دانید برای کاهش مصرف انرژی باید فعالیت کدام برنامه ها در پس زمینه سیستم را متوقف کنید، تب Power & Battery در بخش Settings اطلاعات خوبی در خصوص مصرف انرژی برنامه های نصب شده ارائه می دهد. بعلاوه در همین قسمت می توانید ببینید که برنامه های فعال در پس زمینه چه مقدار از انرژی باتری را مصرف می نمایند.

برای بهره گیری از این روش، به وسیله منوی استارت راهی Settings شوید یا اینکه کلیدهای Windows+i را فشار دهید.

حالا بعد از کلیک بر روی تب System، راهی Power & battery شوید.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و دقیقتر، باید روی گزینه View detailed info کلیک کنید.

بعد از مراجعه به بخش Power usage per app، می توانید ببینید که کدام برنامه در پس زمینه سیستم انرژی بیشتری مصرف می نماید و سپس بعد از کلیک روی آیکن سه نقطه در سمت راست نام برنامه، Manage background activity را انتخاب کنید.

سپس حالا می توانید در قسمت Background Apps Permissions گزینه Never را انتخاب کنید تا این برنامه دیگر در پس زمینه اجرا نگردد.

غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه ویندوز برای کاربر فعلی

اگر از یک سیستم کاربران مختلفی استفاده می نمایند و می خواهید برای کاربر فعلی برنامه های پس زمینه را غیرفعال کنید، می توانید یک فایل REG برای این کار ایجاد کنید. فایل REG حاوی دستوراتی است که با کلیک بر روی فایل موردنظر، می تواند تغییراتی در رجیستری ویندوز اعمال کند.

برای انجام این کار، کد زیر را در یک فایل Notepad بنویسید.

کلیدهای Ctrl+Shift+S را فشار دهید و پس از انتخاب نام Disable Background Apps، فایل را با پسوند reg ذخیره کنید. حالا کافی است روی این فایل راست کلیک کنید و بعد از انتخاب گزینه Open، در پاپ آپ به نمایش درآمده گزینه Yes را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن برنامه ها برای تمام کاربران

با استفاده از روشی که در ادامه شرح می دهیم، می توانید برنامه های پس زمینه ویندوز 11 را برای تمام کاربران غیرفعال کنید. این روش هم با استفاده از تغییر رجیستری ویندوز انجام می گردد و به همین دلیل توصیه می گردد قبل از تغییرات این چنینی، از محتوای رجیستری یک نسخه بک آپ تهیه کنید.

در هر صورت کلیدهای Windows+R را فشار دهید و بعد از نوشتن regedit، کلید Enter را فشار دهید تا وارد محیط رجیستری ویندوز شوید. حالا در محیط رجیستری، به مسیر زیر سر بزنید.

در این قسمت، روی پوشه ویندوز راست کلیک کنید و سپس بعد از کلیک روی New > Key، نام AppPrivacy را انتخاب کنید.

حالا در گام بعدی روی نام AppPrivacy راست کلیک کنید و سپس New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.

گزینه DWORD (32-bit) نو ایجاد شده را به LetAppsRunInBackground تغییر نام دهید و در نهایت کلید Enter را فشار دهید.

سپس روی LetAppsRunInBackground دو بار کلیک کنید و بعد از نوشتن عدد 2 در قسمت Value Data، روی OK کلیک کنید تا تغییرات عملی گردد.

بعد از انجام این کارها، باید کامپیوتر را ریستارت کنید تا تغییرات عملی گردد. ضمناً اگر می خواهید برنامه های پس زمینه ویندوز را بار دیگر فعال کنید، کافی است در این قسمت عدد 0 را در Value data قرار دهید.

استفاده از Group Policy Editor

یکی دیگر از روش ها برای انجام این کار، بهره گیری از Group Policy Editor است. البته این روش فقط برای نسخه های Pro، Education و Enterprise ویندوز 11 جواب می دهد و اگر از نسخه Home این سیستم عامل استفاده می کنید، باید به سراغ روش های قبلی بروید.

برای آغاز، ابتدای کلیدهای Windows+R را فشار دهید و سپس بعد از نوشتن gpedit.msc، کلید Enter را فشار دهید.

حالا در پنجره باز شده، راهی این مسیر شوید:

سپس در پنل سمت راست، روی Let Windows apps run in the background دو بار کلیک کنید.

حالا در پنجره Let Windows apps run in the background باید گزینه Disable را انتخاب و بعد از کلیک بر روی Apply، روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال گردد.

با ریستارت کردن سیستم، این تغییرات اعمال خواهد شد. هر زمان هم خواستید این تغییر را غیرفعال کنید، کافی است به همین محیط دوباره سر بزنید و گزینه Enabled را فعال کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2229

به "چگونه برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 را غیرفعال کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برنامه های پس زمینه در ویندوز 11 را غیرفعال کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید