حجم عظیمی از طلا که دیده نمی گردد، گنجی بزرگ و پنهان

به گزارش آسمان فارس، در ضرابخانه سطلنتی در نزدیکی کاردیف در ولز جنوبی (جایی که به خاطر ساخت میلیاردها سکه برای بیش از 30 کشور جهان شهرتی جهانی دارد)، یک برنامه و نقشه مجذوب کننده و هیجان انگیز در جریان است: راهکاری برای بازیابی فلزات از زباله های الکترونیکی.

حجم عظیمی از طلا که دیده نمی گردد، گنجی بزرگ و پنهان

به گزارش خبرنگاران ، زباله های الکترونیکی (که E-Waste یا WEEE نیز نامیده می شوند)، سریع ترین و درحال توسعه ترین جریان زباله ای در دنیاست. طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برآورد می گردد که سالانه 50 میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر دنیا فراوری می گردد که وزن آنها از تمام هواپیماهای تجاری که تا به امروز ساخته شده بیشتر است. ولی تنها 20% از این زباله های الکترونیکی به شکل رسمی بازیافت می شوند و بیشتر آنها دور ریخته شده یا به مراکز دفن زباله فرستاده شده و یا سوزانده می شوند.

با افزایش تقاضاها برای دستگاه های قابل حمل و سریع الکترونیکی، اندازه زباله های الکترونیکی نیز افزایش می یابد. در سال 2019، مجمع دنیای اقتصاد برآورد کرد که در سال 2050، فراوری سالانه زباله های الکترونیکی بیش از دو برابر شده و به بیش از 120 میلیون تن در سال خواهد رسید.

طلا هم مثل تمام مواد خام حیاتی، یک منبع محدود است و حدود 7% از طلای دنیا در حال حاضر در لوازم الکترونیکی بلااستفاده قرار گرفته است. استخراج طلا، معمولا شامل دستگاه هایی می گردد که به اتحادیه اروپا یا آسیا صادر می شوند؛ چرا که در این منطقه ها، زباله های الکترونیکی در دماهای بسیار بالا و در فرآیندی خام و با کربن فشرده ذوب می شوند.

مارک لاوریج، مدیر بازرگانی ضرابخانه سلطنتی در این باره گفته: اگر ما زباله فراوری می کنیم، باید مسئولیت تفکیک آن را نیز برعهده بگیریم و نباید زباله ها را به کشور دیگری منتقل کنیم تا آنها را برای ما تفکیک نمایند.

روند استخراج به چه ترتیب است؟

بردهای الکترونیکی در بدو ورود، آنالیز می شوند و در یک قیف بزرگ نقره ای قرار می گیرند که این ماده خام را به سمت یک دستگاه بزرگ چند رنگی راهنمایی می نماید. تونی بیکر، مدیرنوآوری فراوری دراین باره شرح داده که با جدا شدن و شکستن بردهای مدار به صورت مکانیکی، تمام قطعات و اجزای غیرطلا، در یک طرف نگه داشته می شوند و قطعات حاوی طلا، از جمله پورت های USB به صورت دیجیتالی شناسایی شده و به یک راکتور 500 لیتری منتقل می شوند. در این مرحله محلول سبز جادویی در مقیاس به مراتب بزرگتری اضافه شده و طلاها استخراج شده و قطعات طلا فراوری می شوند.

از آنجا که در ابتدای کار، حجم زیادی از موادی غیر از طلا از گردونه کار خارج می شوند، پردازش شیمیایی فقط برروی قطعات حاوی طلا انجام خواهد شد. مواد خامی که به وسیله ضرابخانه سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرند، به جای لپ تاپ یا تلفن های همراه، از بردهای مداری تشکیل شده و زمانی که طلا استخراج شد، به جامانده اجزا که از جنس طلا نیستند، همگی برای استفاده مجدد به بخش های مختلف زنجیره تامین فرستاده خواهند شد تا چیزی هدر نرود. طبق گفته لاوریج، محتوای طلای موجود، بسته به مواد اولیه، بین 60 تا 900 بخش در یک میلیون متغیر است.

در گنج پنهان شده در لپ تاپ و موبایل های قدیمی بیشتر درباره بازیافت زباله های الکترونیکی بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 مهر 1402 بروزرسانی: 29 مهر 1402 گردآورنده: asemanfars.ir شناسه مطلب: 2226

به "حجم عظیمی از طلا که دیده نمی گردد، گنجی بزرگ و پنهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم عظیمی از طلا که دیده نمی گردد، گنجی بزرگ و پنهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید